Möt några resenärer
Glenn & Anna
Glenn och Anna bor vid Mariaplan. I kväll ska de lyssna på ett jazzband som uppträder på en flytande scen i Stora Hamnkanalen. Hamnkanalen har blivit det nya innestället med barer och restauranger på båda sidor, musik och alla möjliga events. Nu med den nya tunnelbana går det på snabba 8 minuter utan byte till den nya stationen under Otterhälllan med uppgång mot Lilla Torg. Förut tog resan 20 minuter till Brunnsparken med 11:an med 10 stopp på vägen.
Kim
Kim jobbar på ett av alla företagen på Lindholmen. Han pendlar varje dag från Korsvägen där många andra pendlare kommer söderifrån eller från Boråshållet. Från Korsvägen tar de nu tunnelbanan direkt till Lindholmen på 10 minuter. Förr fick man först ta expressbuss till Nordstan och där byta till Spårvagn, en resa på sammanlagt 23 minuter.
Restider med tunnelbana
Några exempel på restider i minuter idag och med tunnelbana
Från – Till | Idag | Med tunnelbana |
---|---|---|
Svingeln – Linnéplatsen | ![]() | ![]() |
Korsvägen – Lindholmen | ![]() | ![]() |
Mariaplan – Centralen | ![]() | ![]() |
Botaniska – Ekmanska | ![]() | ![]() |
1 miljard kr i tidsvinster per år
Restidsvinster
Göteborg har idag 141 miljoner spårvagnsresenärer (2021). 6 av 11 spårvägslinjer kortas med i genomsnitt 16 minuter genom centrum via tunnlarna. Alla resor går inte genom centrum men när 77 miljoner resenärer sparar 10 minuter blir samhällsvärdet 1 miljard per år.
Göteborgs 11 spårvagnslinjer har 141 miljoner resenärer (2021). 6 av 11 linjer får minskad restid genom att utnyttja tunnelsträckningar genom centrum.
Svingeln – Liseberg södra
Idag 17-23, säg 20 minuter. Via tunnlar 10 minuter. Sparar 10 minuter.
Ekmanska – Lindholmen
Idag 26-38, säg 32 minuter. Via tunnlar 11 minuter. Sparar 21 minuter.
Botaniska – Svingeln
Idag 23-28, säg 25 minuter. Via tunnlar 10 minuter. Sparar 15 minuter.
Ekedal – Svingeln
Idag 31-41, säg 36 minuter. Via tunnlar 10 minuter. Sparar 26 minuter.
Lindholmen – Botaniska
Idag 27-31, säg 29 minuter. Via tunnlar 6 minuter. Sparar 23 minuter.
Om alla linjer har ungefär samma beläggning, kommer cirka 77 miljoner spårvagnsresenärer att spara i genomsnitt 16 minuter per resa genom centrum.
En del resor är genomgående och en del börjar eller slutar någonstans i centrum. Antag att spårvagnsresenär på linjer i tunnel sparar i genomsnitt 10 minuter.
Insparad restid i kollektivtrafiken värderas i Sverige till 76 kr/tim.
77 M resor x 10 minuter x 76 kr/tim = 1 miljard kr i tidsvinster per år.
ÖKAT RESANDE
Om 77 miljoner resenärer får 10 minuter kortare restid beräknas kollektivresandet öka med 20 miljoner nya spårvagnsresor.