En mycket stor årlig vinst för samhället för en rimlig mindre investering
För en investering på 6,5 miljarder som ett tillägg till Västlänkens tunnel får Göteborg en väl fungerande tunnelbana. Den stora fördelen med tunnelbaneprojektet är att den helt dominerande kostnaden redan är betald genom det investeringsbeslut som ligger i det Västsvenska paketet och i Sverigeförhandlingen.
Tillägg som behöver göras
- Anlägg en förbindelse från Åkareplatsen till Västlänken vid Operan i form av en betongtunnel under mark. Då kan följande linjer gå in i tunneln för att ge snabb trafik under staden:
- Linje 4, Angered – Mölndal
- Linje 5. Biskopsgården – Ö. Sjukhuset
- Linje 7, Bergsjön – Tynnered
Dessutom kan en ny linje mellan Lindholmen och Ö. Sjukhuset
använda Västlänkstunneln med påkopplingen från Hisingsbron. - Anlägg en tunneldel under Medicinarberget mellan Linneplatsen och f.d. Västlänkstunneln som ansluter ungefär mitt emellan stationerna Haga och Korsvägen. Binder snabbt ihop Hisingen med Centrum.
- Nya stationer som förbättrar tillgängligheten till viktiga målpunkter:
- Otterhällan
- Kapellplatsen
Vad kostar då dessa tillägg?
Vi räknar som Trafikverket gör:
8 km Västlänk kostar 20 miljarder. Alltså 2,5 miljarder/km i 2009 års kostnadsnivå.
Tillkommande anläggningar är ca 2,2 km. Det ger oss en bedömd kostnad på 5,5 miljarder. Lägg till 1 miljard för index och osäkerhet och engångsinvesteringen blir 6,5 miljarder.
Genom en tilläggsinvestering på 15% har vi räddat Västlänkens misslyckade ekonomi till en ekonomisk framgång för alla Göteborgare.
De tillkommande investeringarna som vårt förslag kräver bör likställas med den lösning som gjorts och görs i Stockholm vid dess utbyggnad av tunnelbanor. Kommunen åtar sig att verka för utbyggnad av nya bostäder. I gengäld står staten för kostnaderna för tunnelbyggandet. Investeringskostnaderna skall således inte belasta göteborgarna. Denna rättvisemodell dvs att Göteborg behandlas lika med Stockholm förutsättes gälla.
Vilka vinster gör Göteborg?
- Restidsvinster för spårvägs resenärer i Göteborg blir 1,1 Mdr/år
- Busstrafiken påverkas mycket positivt när trängsel och konkurrens med spårvagnar om utrymmet försvinner.
- Snabbheten i tunnelbanan kommer att öka kollektivresandet dramatiskt. Nuvarande målsättning för Göteborgs kommun är att nå 55% år 2035. Ger ännu större restidsvinster.
- Kollektivresandet i hela regionen påverkas gynnsamt med restidsvinster.
- Tillgänglighet till butiksgator och parkeringsmöjlighet för bilar förbättras avsevärt. Attraktivitet, ökad affärsverksamhet och värdeökningar blir följden.
- Minskade krav på förstärkning av kanalmurar och gator i centrala Göteborg.
- Enklare trafiklösningar för alla trafikslag.
- Den försummade Hisingen knyts ihop med övriga staden i ett snabbare nät
Det innebär att totala samhällsvinsten närmar sig 2 miljarder / år.
Hur ser finansieringen då ut?
Tillkommande anläggningskostnader
2028 2,2 Mdr
2029 2,2 Mdr
2030 2,2 Mdr
summa 6,6 Mdr
Samhällsvinster
2031 2 Mdr
2032 2 Mdr
2033 2 Mdr
2034 2 Mdr
2035 2 Mdr
osv, osv under alla år.
Efter 15 år är hela Västlänken och tilläggsarbetena återbetald.
Årliga vinster överstiger med råge kostnaderna och ger Göteborg Sveriges modernaste
kollektivtrafiksystem.