Möt några resenärer
Glenn & Anna
Glenn och Anna bor vid Mariaplan. I kväll ska de lyssna på ett jazzband som uppträder på en flytande scen i Stora Hamnkanalen. Hamnkanalen har blivit det nya innestället med barer och restauranger på båda sidor, musik och alla möjliga events. Med den nya stadsbanan går det på snabba 11 minuter utan byte till den nya stationen under Otterhälllan med uppgång mot Lilla Torget. Förut tog resan 20 minuter till Brunnsparken med 11:an med 10 stopp på vägen.
Kim
Kim jobbar på ett av alla företagen på Lindholmen. Han pendlar varje dag från Korsvägen där många andra pendlare kommer söderifrån eller från Boråshållet. Från Korsvägen tar det nu med den nya stadsbanan direkt till Lindholmen 13 minuter. Förr fick man först ta expressbuss till Nordstan och där byta till spårvagn, en resa på sammanlagt 23 minuter.
RESTIDER MED SNABBSPÅRVÄG
Några exempel på restider i minuter idag och med snabbspårväg
Från – Till | Idag | Med stadsbana |
---|---|---|
Svingeln – Linnéplatsen | 13-27 minuter | 8 minuter |
Korsvägen – Lindholmen | 19-28 minuter | 13 minuter |
Mariaplan – Centralen | 21-31 minuter | 10 minuter |
Botaniska – Ekmanska | 22-37 minuter | 8 minuter |
2 miljarder kr i tidsvinster per år
Restidsvinster
I Göteborg görs ca 140 miljoner spårvagnsresor per år. På sex av elva linjer kortas restiden med i genomsnitt 15 minuter genom centrum via tunnlarna. Alla resor går inte genom centrum men när 80 miljoner resor kortas med 15 minuter och resandet ökar blir samhällsvinsten 2 miljarder per år.
Göteborgs 11 spårvagnslinjer har ca 140 miljoner resenärer. 6 av 11 linjer får minskad restid genom att utnyttja tunnelsträckningar genom centrum.
Svingeln – Liseberg södra
Idag 17-23, säg 20 minuter. Via tunnlar 10 minuter. Sparar 10 minuter.
Ekmanska – Lindholmen
Idag 26-38, säg 32 minuter. Via tunnlar 11 minuter. Sparar 21 minuter.
Botaniska – Svingeln
Idag 23-28, säg 25 minuter. Via tunnlar 10 minuter. Sparar 15 minuter.
Ekedal – Svingeln
Idag 31-41, säg 36 minuter. Via tunnlar 10 minuter. Sparar 26 minuter.
Lindholmen – Botaniska
Idag 27-31, säg 29 minuter. Via tunnlar 6 minuter. Sparar 23 minuter.
Cirka 80 miljoner spårvagnsresor blir i genomsnitt 15 minuter snabbare genom centrum.
Insparad restid värderas i Sverige till 80 kr/tim.
80 M resor x 15 minuter x 80 kr/tim = 1,5 miljard kr i tidsvinster per år.
ÖKAT RESANDE
Om 80 miljoner resor blir 15 minuter kortare restid beräknas kollektivresandet öka med 60 % eller 48 miljoner nya spårvagnsresor på berörda linjer.
För tillkommande resenärer beräknar man halva restidsvinsten 7,5 minuter som då värderas till 0,5 miljard kr per år. Totalt uppgår restidsvinsterna för nuvarande och nya resenärer till 2 miljarder kr per år.