En mycket stor årlig vinst för samhället för en rimlig mindre investering
För en investering på 8 miljarder som ett tillägg till Västlänkens tunnel får Göteborg en väl fungerande tunnelbana. Den stora fördelen med tunnelbaneprojektet är att den helt dominerande kostnaden redan är betald genom det investeringsbeslut som ligger i det Västsvenska paketet och i Sverigeförhandlingen.
Nya tunnlar och stationer för 8 Mdr.
VEM BETALAR TILLÄGGEN?
Vi räknar som Trafikverket gör:
8 km Västlänk kostar 20 miljarder. Alltså 2,5 miljarder/km i 2009 års kostnadsnivå.
Tillkommande anläggningar kostar 8 Mdr. Genom en tilläggsinvestering på 40% har vi räddat Västlänkens misslyckade ekonomi till en ekonomisk framgång för alla Göteborgare.
De tillkommande investeringarna som vårt förslag kräver bör likställas med den lösning som gjorts och görs i Stockholm vid dess utbyggnad av tunnelbanor. Kommunen åtar sig att verka för utbyggnad av nya bostäder. I gengäld står staten för kostnaderna för tunnelbyggandet. Investeringskostnaderna skall således inte belasta göteborgarna. Denna rättvisemodell dvs att Göteborg behandlas lika med Stockholm förutsättes gälla.
Vilka vinster gör Göteborg?
- Restidsvinster för spårvägsresenärer i Göteborg blir 1,5 Mdr/år.
- Snabbheten i tunnelbanan kommer att öka kollektivresandet dramatiskt. Nuvarande målsättning för Göteborgs kommun är att nå 55% år 2035. Ger ytterligare restidsvinster med 0,5 Mdr/år.
- Busstrafiken påverkas mycket positivt när trängsel och konkurrens med spårvagnar om utrymmet försvinner.
- Kollektivresandet i hela regionen påverkas gynnsamt med restidsvinster.
- Tillgänglighet till butiksgator och parkeringsmöjlighet för bilar förbättras avsevärt. Attraktivitet, ökad affärsverksamhet och värdeökningar blir följden.
- Minskade krav på förstärkning av kanalmurar och gator i centrala Göteborg.
- Enklare trafiklösningar för alla trafikslag.
- Den försummade Hisingen knyts ihop med övriga staden i ett snabbare nät.
Det innebär att totala samhällsvinsten väsentligt överstiger 2 miljarder / år.
HUR SER FINANSIERINGEN DÅ UT?
Tillkommande anläggningskostnader
2030 1,6 Mdr
2031 1,6 Mdr
2032 1,6 Mdr
2033 1,6 Mdr
2034 1,6 Mdr
Summa 8 Mdr
Samhällsvinster
2035 2 Mdr
2036 2 Mdr
2037 2 Mdr
2038 2 Mdr
2039 2 Mdr
osv, osv under alla år.
Årliga vinster överstiger med råge kostnaderna och ger Göteborg Sveriges modernaste kollektivtrafiksystem.